Şekerli ve Asitli İçeceklere Dikkat Edin !
Şeker (ya da glikoz, üzüm şekeri, vs.) kalori israfıdır, şişmanlığı körükler, diş çürümelerine yol açar ve diyetinizin besinsel niteliğini hafifletir. İşlenmiş şeker bir zehir değildir ve onu tamamen sofranızdan kaldırmak zorunda değilsiniz. Sorun aşırı tüketmektir. Amerikalıların çoğunlukla yaptıkları budur.
Alkolsüz içecekler ve diğer şekerli içkiler şeker kalorilerinin başlıca kaynağıdır ve içeceklerin boyları büyüdükçe sorun daha da kötüleşir. Coca-Cola başlangıçta 180 gramlık şilelerde sunuluyordu, fakat sonra 350 gramlık şişeler Standard oldu. Geçen birkaç yıl boyunca, yarım litre ve daha büyük şişeler kural olmaya başladı, hatta fast-food restoranları bundan daha büyük boyları sunmaya başladılar. Hatta 7-11 zinciri 1,8 litre "Double Gulp" ürününü sunmaktadır.
350 gramlık bir şişe yeterince kötüdür, 10 çay kaşığı şeker ve 150 kalori içerir, fakat Double Gulp 53 çay kaşığı şeker ve 800 kalori içerir. Alkolsüz içecek alışkanlığını devre dışı bırakmak için bir deney yapın ve bir tepside 17 çay kaşığı şekeri 600 gram alkolsüz içecek şişesinde ölçün. Sonra, tüm o şekeri bir kaşıkta bir oturuşta yediğinizi hayal edin. Süper boy alkolsüz içeceklerinizi çöpe atmak için yeterince mideniz bulanacaktır!
Eğer bunu kesmek için başka teşviklere de ihtiyaç duyarsanız, vücudunuzun yediğiniz kalorilerle birlikte içtiğiniz kalorileri kayıt edemeyeceğini düşünün. Dolayısıyla bir yemekten önce ya da yemekle birlikte soda ya da diğer yüksek kalorili şekerli içecekleri içtiğinizde, gün içinde daha sonra bunu telafi etmek için olasılıkla daha az yemeyeceksiniz. Purdue Üniversitesi'nden Richard Mattes tarafından yapılan bir araştırmada insanlardan, dört hafta boyunca her gün 450 kalorilik jöleli şeker (jelly beans) ve bir diğer dört hafta boyunca her gün 450 kalorili soda tüketmeleri istendi. Jöleli şekerleri yedikleri günlerde, günün geri kalan kısmında 450 daha az kalori yiyerek bunu telafi ettiler. Fakat soda içtiklerinde, günün sonunda alışılmıştan yaklaşık 450 kalori daha fazla almışlardı. Diğer araştırmalar da benzer bir etki gösterdi. Tıpkı beslenme uzmanı Pensilvanya Eyalet Üniversitesi'nden Barbara Rolls'un belirttiği gibi, "Çoğu içeceklerin kalorileri (bunların yerini değiştirmektense) gıda kalorilerine eklenir.
Daha da kötü olanı alkolsüz içecekler, sütün yerini alarak osteoporoz riskini ya da meyve suyunun yerini alarak kanser riskini artırabilir. Dolayısıyla meşrubatlar yerine su, yağsız-süt, maden sodası ya da meyve suyu için.
|